Spørsmål og svar

Oslo Kooperativ – hvordan fungerer det egentlig?

Oslo Kooperativ er et medlemseid og medlemsdrevet samvirke for direktesalg av lokale økologiske og biodynamiske produserte råvarer, med priser som gagner både bonden og medlemmene.

Per juni 2017 har Oslo Kooperativ to aktive avdelinger: Mathallen og Sentrum.

Du betaler 250 kroner årlig i kontingent for å være medlem. Når kontingenten er betalt får du mulighet til å bestille poser.

Kooperativet er ikke en vanlig butikk eller en kommersiell aktør. I tillegg til maten du får utlevert i posen, får du verdien av å hjelpe en økobonde med en rettferdig pris, kunnskap om sesong og lokale matvarer, kunnskap om bærekraft og miljø og et sosialt fellesskap som arbeider sammen. Les mer om våre 10 grunnprinsipper her.

Du lurer kanskje på:

 

Hvordan bestiller man pose?
Annenhver uke – med frist midnatt torsdag – kan du bestille en pose fylt med sesongens råvarer for 210 kroner hvor av 200 går til bonden. Bestillingen skjer via medlemssystemet RegistrerMeg. Innkjøpsgruppa som består av frivillige medlemmer, lager og bestiller “Ukens pose” basert på bøndenes utvalg. Innholdet i posen blir tilgjengelig på våre nettsider mandag den uka utleveringen vil være. Kjøtt og meieriposer kan bestilles en gang i måneden.

 

Hvor mye må jeg bidra?
Du forplikter deg til å bidra på selve utleveringsdagene minimum 2 ganger i året, eller å delta i en av våre fem arbeidsgrupper: Kommunikasjon, Innkjøp, Kjøtt og meieri, Arrangement og Logistikk.

 

Hvem driver Kooperativet?
Kooperativet baseres på frivillighet. Ingen aktive medlemmer betyr ingen grønnsaker. Arbeidsgruppene bidrar mer med mer tid enn de som tar vanlige vakter. Kooperativet har et styre og en koordinator i en 20% stilling.

 

Hvem er de som leverer ut posene?
For at du skal få posen din stiller omtrent 20 medlemmer ved hver utlevering for å motta, pakke og levere ut posene. Medlemmer av Logistikkgruppa har et overordnet ansvar for å koordinere pakking og utlevering.

 

Hva skjer hvis jeg ikke henter posen?
Kooperativet lagrer ikke varer. Vi har verken fryselager eller folk til å administrere lagring og henting i andre tidsrom enn utleveringsdagen.

Du forhåndsbetaler posen. Dette skaper en sikkerhet for bonden for han eller hun får betalt for leveransen. Glemmer du å hente posen får bonden likevel pengene sine, men du mister grønsakene dine. Posene som ikke blir hentet blir fordelt mellom de frivillige på vakt eller gitt bort til organisasjoner, restauranter, arrangement eller initiativ som Kooperativet støtter.

 

Jeg kan ikke hente posen min. Hva gjør jeg?
Bruk byttegruppa på Facebook for å få hjelp av andre medlemmer eller selge posen din til en annen.

 

Kan andre hente posen min?
Ja. Den som henter må bare oppgi ditt navn. Husk å ta med den tomme posen for å bytte i den fulle. Har du ikke pose må du legge varene over i egen sekk eller en annen pose.

 

Hvorfor stemmer ikke alltid Ukens pose med innholdet?
De fleste som pakker varene er helt nye og tross i gode instrukser hender det at det pakkes feil. En annen grunn kan være at bonden ikke leverer riktig vare og/eller mengde, eller at vi ikke har fått vite om endringen tidsnok til å rette opp informasjonen på nettsiden. Vi sikrer så godt vi kan at det alltid er varer til en verdi av 200 kr i posen, selv om noen varer kan være annerledes enn de annonserte.

 

Hvorfor er innholdet mellom posene og avdelingene noen ganger forskjellige?
Noen gårder er små og andre store. Hvis en bonde for eksempel har 350 gresskar igjen på slutten av sesongen og vi har 700 posebestillinger kan vi fylle halvparten av posene med gresskar og den andre halvparten med hodekål. Ulike poser på de ulike avdelingene kan også skje fordi transportmulighetene fra bøndene gjør det enklere å dele opp leveransene.

 

Kan jeg bytte avdeling?
Det er mulig å bytte avdeling så lenge det fins ledige plasser. Logg deg inn i RegistrerMeg og skrolle nedover Min Side til du ser Bytte avdeling? Klikk her. Velg ønsket avdeling, huk av for å bekrefte, og lagre dine opplysninger ved å klikke på den blå knappen helt nederst på siden. Alle dine bestillinger og vakter vil bli flyttet over til den nye avdelingen foruten poser hvor bestillingsfristen har utløpt. Disse må hentes fra din gamle avdeling. Følg nøye med på epostene fra RegistrerMeg som minner om henting.

 

Jeg har glemt å bestille. Hva gjør jeg?
Vi har ikke mulighet til å ta imot bestillinger etter fristen. Det kan imidlertid hende du får kjøpt en pose fra et annet medlem via Byttegruppa på Facebook. Skriv et innlegg der når utleveringsdatoen nærmer seg.

 

Har du flere spørsmål skriv til kontakt@kooperativet.no.