Spørsmål og svar

Hvordan fungerer Oslo Kooperativ?

For English, click here!

Oslo Kooperativ er et samvirke som er eid og drevet av medlemmene. Vi fungerer som en salgskanal og et direkte bindeledd mellom gårdbruker og forbruker. Som medlem kan du bestille økologiske grønnsaker og andre varer til en bra pris, få kunnskap om norsk mat og landbruk, og delta på aktiviteter om du vil. Les om våre 10 grunnprinsipper her.

Hvordan bestiller jeg grønnsakspose og andre varer?

Alle varene forhåndsbestiller du via nettbutikken. Der finner du informasjon om utleveringsdatoer og hva som er tilgjengelig. Bare medlemmer kan bestille, og vi selger ikke direkte på utleveringssted.

Hvordan kjøpes varene inn?

Kooperativets innkjøpsgruppe bestiller grønnsaker og andre varer, basert på bøndenes sesongbaserte utvalg. Varene kjøpes direkte fra bønder på Østlandet som driver økologisk eller biodynamisk. Varene leveres til Oslo rett før de leveres til deg som medlem. Vi kjøper kun inn det som medlemmene har forhåndsbestilt. Vi er et bindeledd og har ikke eget varelager.

Jeg vurderer å bli medlem og er nysgjerrig på produktene, hva gjør jeg?

Du må gjerne komme innom en av utleveringene. Det er alltid hyggelig å hilse på nye folk. Vi selger ikke direkte, men du må gjerne se grønnsakene og det andre vi tilbyr. Det varierer fra gang til gang, men du får likevel et inntrykk. Følg oss gjerne på Instagram, der legger vi ut bilder. Ta ellers kontakt med oss om det du lurer på.

Hva er fordelen med å være medlem?

Vi som har vært med en stund kan ramse opp mange! Du kan bestille sunne og smakfulle grønnsaker, egg og annet til en bra pris. Du kjøper så mye og ofte du vil, og får mye kvalitetsmat for pengene. Har du først smakt kortreist, økologisk mat så blir alt annet ikke like godt. At pengene du betaler nesten i sin helhet går rett til bonden, gir en god følelse. Du blir kjent med ulike grønnsaker, får kunnskap om norsk sesong og matproduksjon. Du kan møte andre fine folk og delta på sosiale aktiviteter om du ønsker det.

Hvordan og hvor mye må jeg bidra?

I Kooperativet bidrar alle medlemmer litt hver gjennom året. Det forplikter du deg til ved innmelding. Du er med på utleveringsvakt minimum 2 ganger i året, eller deltar i en arbeidsgruppe som tar noen timer i måneden. Det er givende, lærerikt og sosialt. 

Hvem driver Kooperativet?

Kooperativet drives av medlemmene og frivillig engasjement. Ingen medlemmer betyr ingen grønnsaker. Vi er avhengige av at alle bidrar litt hver, til glede for alle. Vi har et styre bestående av medlemmer, og en koordinator i en lønnet konsulentstilling.

Hvem er de som leverer ut varene?

På hver utleveringsdag er rundt 4-6 medlemmer med for å levere ut varer til de som har bestilt. Alle medlemmer bidrar på vakt to eller flere ganger i året. Utleveringsgruppa (logistikk) har et overordnet ansvar for å koordinere utlevering.

Hva inneholder en «Ukens pose»?

Ukens pose er et utvalg grønnsaker basert på sesong. Innhold og vekten på posen varierer. På vinterstid er det gjerne ulike rotfrukter, og da veier posen omkring seks til åtte kilo. Om sommeren er det ofte salater, asparges og krydderurter og da veier posen omkring fire kilo.

Kan jeg bestille andre varer?

Vi tilbyr egg, korn, meieriprodukter, frukt og andre varer med jevne mellomrom. Alt er økologisk eller biodynamisk og lokalt dyrket av norske bønder. Utvalget finner du i nettbutikken. 

Hvorfor må jeg forhåndsbestille?

Vi er bare et bindeledd, og har ikke eget lager. For at du skal få en best mulig pris unngår vi alle fordyrende kostnader. Det betyr ar varene må forhåndsbestilles. Det skaper også sikkerhet for at bonden får betalt for leveransen.

Hva skjer hvis jeg ikke henter varene?

Du har selv ansvar for å hente det du har bestilt. Kooperativet refunderer ikke penger eller varene hvis de ikke hentes. Vi har ikke lager til oppbevaring. Glemmer du å hente posen får bonden likevel pengene sine. Posene som ikke hentes blir fordelt mellom de frivillige på vakt, eller gitt til initiativ som Kooperativet støtter.

Jeg kan ikke hente bestillingen min – hva gjør jeg?

Du kan sende en annen som henter for deg. Du kan ellers bruke Byttegruppa på Facebook. Her kan du spørre om andre medlemmer kan hente for deg, du kan selge posen eller bytte. 

Kan andre hente for meg?

Ja en annen kan fint hente for deg. Den som henter oppgir ditt navn til utleveringsansvarlig.

Hvorfor er ikke innholdet i ukens pose opplyst om før jeg bestiller?

Posens innhold varierer med sesong og det bonden har tilgjengelig. Det er best for smak, pris og miljø. Endringer kan forekomme og vi kan ikke med sikkerhet opplyse om innholdet før utleveringsuken. Vi gjør så godt vi kan for å sikre gode grønnsaker og variasjon gjennom året. Å ikke vite eksakt hva posen inneholder gir også en verdi. Da blir vi kjent med ulike grønnsaker og matretter. Og får raskt en ny favoritt. 

Hvorfor stemmer ikke alltid innholdet i ukens pose med det som står på nettsiden?

Noen ganger er det feil med leveranser, eller bonden har litt mindre av en vare og må erstatte med en annen. Vi får ikke alltid vite om endringen tidsnok til å oppdatere nettsiden. Vi gjør det vi kan for å sikre bra grønnsaker i posen likevel.

Jeg har glemt å bestille. Hva gjør jeg?

Vi har ikke mulighet til å ta imot bestillinger etter fristen. Du kan forsøke å kjøpt fra et annet medlem via Byttegruppa på Facebook. Skriv et innlegg der når utleveringsdatoen nærmer seg.

Hvorfor må jeg betale medlemskontingent?

Kooperativet er for og av medlemmer. For å gi et tilgjengelig tilbud må vi dekke nødvendige kostnader til koordinator, bestillingsløsning og nettside.

Har du andre spørsmål? Skriv til oss: kontakt@kooperativet.no