Hvordan fungerer Oslo Kooperativ?
Meld deg inn og kjøp varer her
Oslo Kooperativ er en salgskanal og et direkte bindeledd mellom forbrukere og bønder. Vi drives av medlemmenes frivillige engasjement, og har ingen ansatte. Alle medlemmer må bidra litt hver, og kan nyte godt av å kjøpe herlige kvalitetsråverer til en bra pris.
Hvordan bestiller jeg grønnsakspose og andre varer?
Alle varene forhåndsbestiller du via nettbutikken. Der finner du utleveringsdatoer og hva som er tilgjengelig. Bare medlemmer kan bestille, vi selger ikke direkte på utleveringssted.
Hvordan kjøpes varene inn?
Vi har en innkjøspgruppe bestående av frivillige medlemmer. De bestiller grønnsaker og andre varer, basert på sesongens utvalg. Alt kjøpes direkte fra bønder/produsenter med økologisk eller biodynamisk drift i fylkene rundt Oslo. Det gir bra priser for deg som medlem, og beløpet du betaler går nesten i sin helhet til bonden. Varene leveres til Oslo samme dag som utlevering. Vil du være med å bestemme utvalget i ukens pose? Du kan være med på innkjøp, les mer om det her.
Jeg vurderer å bli medlem og er nysgjerrig på varene, hva gjør jeg?
Du kan besøke oss på en av utleveringene. Vi selger ikke direkte, men du må gjerne se grønnsakene og det andre vi tilbyr. Det varierer fra gang til gang, men du får likevel et inntrykk. Følg oss gjerne på Instagram, der legger vi ut bilder. Ta ellers kontakt med oss om det du lurer på.
Hva er fordelen med å være medlem?
Vi som har vært med en stund kan ramse opp mange! Du får tilgang på herlige grønnsaker, egg og annet til en bra pris. Det er sunne, rene råvarer. Du kjøper så mye og ofte du vil, og får mye kvalitetsmat for pengene. Du vet at maten er produsert på en bra måte, du vet hvor den kommer fra, og at pengene du betaler nesten i sin helhet går rett til bonden. Du blir kjent med ulike grønnsaker og norsk matproduksjon. Du kan møte andre fine folk og være med på aktiviteter om du ønsker det, som gårdsbesøk og matkurs.
Hvordan og hvor mye må jeg bidra?
I Kooperativet bidrar alle medlemmer litt hver gjennom året, det er sånn vi fungerer. Du er med på utleveringsvakt som tar noen timer to ganger i året. Eller du kan delta i en arbeidsgruppe med oppgaver du synes er gøy og som du lærer mye av. For at alle skal kunne bidra, tilrettelegger vi så godt som mulig etter hva du kan og vil gjøre. Ta gjerne kontakt!
Hvem driver Kooperativet?
Kooperativet drives av medlemmene og frivillig engasjement. Ingen medlemmer betyr ingen grønnsaker. Vi har ingen ansatte. For å eksistere må alle bidrar litt hver, til glede for alle. Det er frivillige medlemmer som kjøper inn grønnsakene, har kontakt med bøndene, og sørger for utlevering.
Hvem er de som leverer ut varene?
På hver utleveringsdag er rundt 4-6 medlemmer med for å levere ut varer til de som har bestilt. Alle medlemmer bidrar på vakt to eller flere ganger i året. Utleveringsgruppa har ansvar for koordinering.
Hva inneholder en «Ukens pose»?
Ukens pose er et utvalg grønnsaker basert på sesong. Innhold og vekten på posen varierer. Ofte 5-8 ulike vekster. På vinterstid er det gjerne ulike rotfrukter, og da veier posen omkring seks til åtte kilo. Om sommeren er det ofte salater, asparges og krydderurter og da veier posen omkring fire kilo.
Kan jeg bestille andre varer?
Vi tilbyr egg, korn, meieriprodukter, frukt og andre varer med jevne mellomrom. Alt er økologisk eller biodynamisk og lokalt dyrket av norske bønder. Utvalget finner du i nettbutikken.
Hvorfor må jeg forhåndsbestille?
Vi er bare et bindeledd, og har ikke eget lager. For at du skal få en best mulig pris unngår vi alle fordyrende kostnader. Det betyr ar varene må forhåndsbestilles. Det skaper også sikkerhet for at bonden får betalt for leveransen.
Hva skjer hvis jeg ikke henter varene?
Du har selv ansvar for å hente det du har bestilt. Kooperativet refunderer ikke penger eller varene som ikke hentes. Glemmer du å hente posen får bonden likevel pengene sine. Posene som ikke hentes blir fordelt mellom de frivillige på vakt, eller gitt til initiativ som Kooperativet støtter.
Jeg kan ikke hente bestillingen min – hva gjør jeg?
Du kan få en anne til å hente. Du kan ellers bruke Byttegruppa på Facebook. Her kan du spørre om andre medlemmer kan hente for deg, du kan selge posen eller bytte.
Kan andre hente for meg?
Ja, andre kan fint hente for deg. Den som henter oppgir ditt navn til utleveringsansvarlig.
Hvorfor er ikke innholdet i ukens pose opplyst om før jeg bestiller?
Posens innhold varierer med sesong og det bonden har tilgjengelig. Det er best for smak, pris og miljø. Endringer kan forekomme og vi kan ikke med sikkerhet opplyse om innholdet før utleveringsuken. Vi gjør så godt vi kan for å sikre gode grønnsaker og variasjon gjennom året. Å ikke vite eksakt hva posen inneholder gir også en verdi. Da blir vi kjent med ulike grønnsaker og matretter. Og får raskt en ny favoritt.
Hvorfor stemmer ikke alltid innholdet i ukens pose med det som står på nettsiden?
Noen ganger er det feil med leveranser, eller bonden har litt mindre av en vare og må erstatte med en annen. Vi får ikke alltid vite om endringen tidsnok til å oppdatere nettsiden. Vi gjør det vi kan for å sikre bra grønnsaker i posen likevel.
Jeg har glemt å bestille. Hva gjør jeg?
Vi har ikke mulighet til å ta imot bestillinger etter fristen. Du kan forsøke å kjøpt fra et annet medlem via Byttegruppa på Facebook. Skriv et innlegg der når utleveringsdatoen nærmer seg.
Hvorfor må jeg betale medlemskontingent?
Kooperativet er for og av medlemmer. For å gi et tilgjengelig tilbud må vi dekke nødvendige kostnader til koordinator, bestillingsløsning og nettside.
Tjener dere penger, hva går pengene til?
Vi er et direkte bindeledd, og har ikke mål om å tjene penger. Nesten hele beløpet du betaler for varene går direkte til bonden. Medlemskontingent og et beløp på 5- 15 kroner av salgspris går til å dekke nødvendige utgifter til koordinator, betalings- og nettløsning.
Har du andre spørsmål? Skriv til oss: kontakt@kooperativet.no